Thursday, March 23, 2017

Masalah Tidur ? Apa itu O.S.A ?

chef juz nak share info O.S.A ni..selain sebagai rujukan sendiri...lagi pun tak berapa faham pasal ni...

Obstructive Sleep Apnea Dijelaskan

Apa Sleep Apnea?

Apabila anda mengalami keadaan ini, nafas anda boleh menjadi sangat cetek atau anda juga boleh berhenti bernafas - secara ringkas - semasa anda tidur . Ia boleh berlaku banyak kali semalam pada sesetengah orang.
Apnea tidur obstruktif berlaku apabila sesuatu yang sebahagiannya atau sepenuhnya blok saluran pernafasan anda semasa shut- mata . Yang membuat diafragma dan dada otot anda bekerja lebih keras untuk membuka saluran udara terhalang dan menarik udara ke dalam paru-paru . Bernafas biasanya semula dengan GASP kuat, gelas minuman keras, atau jerk badan. Anda tidak boleh tidur dengan baik, tetapi anda mungkin tidak akan sedar bahawa ini berlaku.
Keadaan ini juga boleh mengurangkan pengaliran oksigen kepada organ-organ penting dan menyebabkan tidak teratur jantung irama.

gejala

The obstruktif paling biasa tanda-tanda apnea tidur amaran termasuk:
Jika anda berkongsi katil dengan seseorang, mereka mungkin akan melihat sebelum anda lakukan.
Gejala pada kanak-kanak mungkin tidak jelas. Mereka mungkin termasuk:
  • kencing malam
  • Tercekik atau meleleh air liur
  • Berpeluh banyak pada waktu malam
  • Tulang rusuk bergerak masuk apabila mereka menghembus nafas
  • Pembelajaran dan tingkah laku gangguan
  • Masalah di sekolah
  • Kelesuan atau mengantuk (sering disalah tafsir sebagai kemalasan di dalam kelas)
  • berdengkur
  • gigi pengisaran
  • Kegelisahan di atas katil
  • Menjeda atau ketiadaan pernafasan
  • Kedudukan tidur yang luar biasa, seperti tidur di atas tangan dan lutut , atau dengan hyperextended leher
Berbincang dengan doktor anda jika anda mengalami masalah-masalah ini. Terdapat banyak sebab-sebab lain yang mungkin untuk gejala ini juga.

TERUS


Siapa Dapat Obstructive Sleep Apnea?

Ia lebih cenderung jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes , mempunyai leher yang tebal atau besar, atau mempunyai saluran pernafasan yang lebih kecil dalam hidung, tekak atau mulut . Ia juga boleh berlaku jika anda telah diperbesarkan tonsil atau terlalu banyak tisu pada bahagian belakang tekak - yang anak tekak dan lelangit lembut - yang tergantung ke bawah dan blok salur udara. A lebih besar daripada purata lidah juga boleh menyekat saluran pernafasan di kalangan orang ramai serta septum menyeleweng dalam hidung.
Keadaan ini adalah lebih biasa di kalangan lelaki berbanding wanita, dan ia menjadi lebih mungkin kerana anda mendapat lebih tua. Tetapi ia tidak adalah sebahagian proses penuaan.
Faktor risiko lain termasuk:

Diagnosis

Doktor anda akan memberikan anda pemeriksaan dan bertanya tentang tidur anda. Beliau juga mungkin ingin bertanya kepada orang-orang yang tinggal dengan anda tentang shut- anda mata tabiat.
Anda mungkin perlu bermalam di makmal tidur atau mempunyai kajian tidur yang dilakukan di rumah anda. Anda akan memakai monitor untuk mengukur perkara-perkara seperti:
Kajian ini akan mengesan berapa kali pernafasan anda telah terjejas semasa tidur.

rawatan

Pilihan-pilihan yang mungkin:
Penurunan berat badan , jika diperlukan. Kehilangan walaupun 10% daripada anda berat badan boleh membuat perbezaan.
Elakkan alkohol dan ubat tidur, yang membuat saluran udara yang lebih cenderung untuk runtuh semasa tidur dan memanjangkan masa-masa apabila anda tidak bernafas dengan betul.
Tidur di sebelah anda, jika anda hanya mendapat ringan apnea tidur apabila anda tidur di belakang anda.
Semburan hidung, jika sinus masalah atau hidung tersumbat membuat ia lebih sukar untuk bernafas semasa anda tidur.
CPAP mesin. Peranti ini termasuk topeng yang anda pakai lebih hidung atau anda mulut , atau kedua-duanya. Satu blower udara tentera udara yang berterusan dan berterusan melalui hidung atau mulut . Tekanan udara hanya cukup untuk mengekalkan tisu saluran pernafasan dari runtuh semasa tidur. Lain-lain jenis peranti tekanan saluran udara positif juga disediakan, termasuk BPAP, yang mempunyai dua tahap aliran udara yang berbeza-beza dengan bernafas dalam dan keluar.

TERUS


Peranti lisan. Bagi orang-orang yang ringan apnea tidur , peralatan pergigian atau lisan "kemajuan rahang" peranti yang menghalang lidah daripada menyekat tekak atau memajukan rahang bawah ke hadapan boleh dibuat. Alat-alat ini membantu menjaga saluran udara terbuka semasa tidur. Seorang pakar pergigian yang terlatih dalam kesihatan mulut , TMJ dan stalemate gigi boleh menyemak pada jenis peranti boleh menjadi yang terbaik untuk anda.
Pembedahan adalah untuk orang yang mempunyai tisu tambahan atau cacat yang menghalang aliran udara melalui hidung atau tekak. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai septum menyeleweng hidung, tonsil diperbesarkan dan adenoids , atau rahang bawah yang kecil yang menyebabkan tekak terlalu sempit mungkin mendapat manfaat daripada pembedahan. Doktor biasanya cuba rawatan lain terlebih dahulu.

Jenis Pembedahan

Ini termasuk:
Upper saluran udara perangsang. Peranti ini, yang dipanggil Inspire, mempunyai penjana nadi kecil yang tempat pakar bedah di bawah kulit di bahagian atas dada anda. Wayar yang membawa kepada paru-paru mengesan corak bernafas semula jadi anda. Satu dawai, yang membawa kepada leher, menyampaikan rangsangan ringan kepada saraf yang mengawal otot saluran udara, menjaga mereka terbuka.
Seorang doktor boleh program peranti dari jauh luar. Juga, orang yang mempunyai Inspire menggunakan alat kawalan jauh untuk menghidupkannya sebelum tidur dan mematikannya apabila mereka bangun pada waktu pagi.
Somnoplasty. Doktor menggunakan tenaga frekuensi radio untuk mengetatkan lelangit lembut di belakang tekak.
UPPP, atau UP3, adalah satu prosedur yang membuang tisu lembut di bahagian belakang tekak dan lelangit, meningkatkan lebar saluran udara pada pembukaan tekak. (UPPP bermaksud uvulopalatopharyngoplasty, jika anda tertanya-tanya.)
/ Dgn rahang pembedahan kemajuan rahang. Pakar bedah bergerak tulang rahang dan tulang muka ke hadapan untuk membuat lebih banyak ruang di belakang tekak. Ia merupakan satu prosedur yang rumit yang doktor hanya dilakukan untuk individu yang mempunyai apnea tidur yang teruk dan masalah dengan kepala atau muka mereka.
Pembedahan hidung. Ini operasi halangan betul dalam hidung, seperti septum menyeleweng.

No comments:

Post a Comment

Chef Obie Kelas Western Food 2024

  Chef Obie Kelas Western Food 2024 Assaalammualaikum wbt dan Salam Sejahtera , Sekiranya Anda Ingin Intipati seperti Tahun - Tahun yg lepa...